Voel & Kijk
Het concept; Voel & Kijk
Wereld Braille Dag
De dag van het brailleschrift. Een dag die toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen. Maar hoe zou het zijn als je bij mensen zonder beperking één zintuig zou wegnemen?
Hoe zou dat zijn voor één dag?
Een hele dag alleen maar voelen zoals slechtziende mensen braille voelen en lezen. Het belangrijkste zintuig voor mensen die braille lezen is het gevoel.
Mijn doelgroep bestaat uit mensen die goed kunnen zien. Ongeacht hoe oud je bent: iedereen mag meedoen.
Hiervoor heb ik een concept bedacht, namelijk Voel&Kijk – de challenge die mensen bewust maakt dat het helemaal niet zo makkelijk is als we vaak denken.
Ik heb de Voel&Kijk-bril ontworpen:
een bril die totale duisternis creëert, maar wel een klein cameraatje bevat waarmee je kunt filmen wat je aan het doen bent. Je kunt deze beelden terugkijken en delen via de app.
De bril heeft een oplaadpoort (USB), die je ook kunt gebruiken om de filmpjes van de bril af te halen.
Via de app kun je je bevindingen en ervaringen delen. Bijvoorbeeld hoe jij met één zintuig minder je broodje pindakaas smeert of hoe je sport met deze bril op. Het is natuurlijk niet realistisch om mensen die geen braille kennen dat te laten voelen en daar iets van te maken.
Vandaar de challenge: hoe doe jij je eten, lopen, je hobby, naar je werk gaan, sporten of gesprekken voeren in totale duisternis?
Via de app kun je jouw filmpjes in de juiste categorie plaatsen en delen met iedereen die ook meedoet aan de challenge.



Maar hoe kom je aan zo’n leuke bril?
Via de app kun je deze bestellen voor een tientje. Nu hoor ik je denken: waarom zou ik €10,- uitgeven aan zo’n bril? Omdat je hiermee slechtzienden helpt om braille te leren. 60% van de opbrengst gaat naar projecten om slechtziende mensen braille te leren. De overige 40% gaat naar de inkoop van de brillen. Wie wil dit nou niet proberen? Bovendien is het een leuke challenge om samen met je vrienden te doen!
Hoe ga ik dit bekend maken, zodat iedereen wil meedoen?
Hiervoor heb ik een poster ontworpen die in één oogopslag laat zien waar deze dag over gaat en wanneer de challenge begint. Op de poster staat ook een QR-code die je kunt scannen en je direct naar de app leidt.
Deze posters worden verspreid in de stad, op scholen, in bushokjes en op straat via billboards.
Ook heb ik flyers gemaakt die lijken op de posters. Deze wil ik overal laten uitdelen: op scholen, stations en in de stad. Ook deze flyers bevatten een QR-code die naar de app leidt.
Deze challenge blijft natuurlijk ook leuk na Wereld Braille Dag.
Het is een leuke en leerzame ervaring om samen met je vrienden te doen – thuis, buitenshuis of gewoon wanneer je even bewust wilt worden van het feit dat je niet op zicht vertrouwt, maar op gevoel.
Dan blijkt het leven ineens een stuk moeilijker te zijn.
